2014-01-09

Poor Little Rich Girl

Jag har tänkt mycket på Tanja Rahms blogginlägg (originalet går att hitta här) som SVT Debatt har översatt (tack o lov, vem fan förstår danska?) och publicerat. Det med brevet till sina sexköpare.

Den här Tanja har för länge sen tydligen jobbat som prostituerad i tre år (anledningen till varför hon valde att prostituera sig i TRE år har jag ingen aning om...) men numera är hon terapeut och författare.

Det första som jag tänkte på när jag läste den där texten är hennes nedlåtande syn på sexköparna, och jag undrar lite om hon hade haft samma syn på dem ifall hon inte numera var välutbildad och framgångrik? Känns som att det är väldigt lätt för henne att sitta på sin höga tron på sitt medelklassarsle och klanka ner på de män som köpt sex av henne. Förmodligen kommer de ihåg henne liksom.

Jag tror inte att det går att bunta ihop sexköpare på det där sättet som Tanja gör, jag tror inte att alla sexköpare är världens svin som verkligen går in för att riktigt förtrycka horan de ska knulla. Jag tror inte heller att alla sexköpare går dit med vetskapen om att "det här ludret kommer minsann att njuta", jag tror nog att många faktiskt är medvetna om att det är en ren tjänst de köper. Många är nog även redan ensamma och utstötta (och mår säkert jääättemycket bättre när de gör morgonens surfrunda och ser sin gamla hora sitta och skriva om de på det här sättet...) även om det självklart finns riktigt grisiga män bland torskarna också.

Hon skriver:
"När du kom till mig för att styrka din maskulinitet, genom att se om du skulle kunna få mig att komma, så ska du veta att jag fejkade så mycket att jag borde få en guldmedalj. Vad hade du räknat med?"
Tror hon verkligen själv på att snubbarna som går dit går in för att få henne att komma? Klart många män tänder på att kunna ge någon en orgasm men jag tvivlar ju på att de flesta män är så dumma  huvudet och uppblåsta att de tror att de kommer kunna få kvinnor att orgasmera som genom ett trollslag. Hennes "Vad hade du räknat med?" känns förövrigt så fruktansvärt nedlåtande att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det är ju mycket tal om kvinnohat och kvinnoförakt men hur kan saker som det här vara okej när det faktiskt är rent och skärt mansförakt? Jag säger inte att det inte finns något kvinnoförakt in times like these, men det finns likväl ett mansförakt, och det mansföraktet är tydligen helt okej att uttrycka? Särskilt om en är en välutbildad kvinna med hög status?

Varför valde ens Tanja att prostituera sig? Är hon helt utan skuld i det här? Är hon ett offer? Det är såklart väldigt sorgligt att hon ångrar sitt tidigare yrkesval och att hon känner som hon känner men likväl lika korkat att skriva ett sånt blogginlägg, jag tror ju knappast att någon tvingade henne att sälja sex.

2 kommentarer:

Pelle sa...

Du sammanfattade verkligen mina tankar när jag läste hennes blogginlägg! Men du är betydligt bättre på att uttrycka dig i ord än vad jag är :)

din mamma sa...

Åh, tack! :)