2014-01-23

Du skulle bara våga säga att jag är fin!

Idag på Twitter twittrade Schmenus följande rader: ”Till mig från man i konsums kassakö; förlåt att jag tränger mig över och förbi din vackra kropp” och har jag förstått budskapet rätt så menar hon att detta var en vidrig handling av mannen. Förmodligen tog han sig extremt stora friheter som ens vågade att kommentera hennes kropp på det sättet.

Jag har aldrig förstått det där. Klart att det kan kännas lite obehagligt om någon främling plötsligt börjar tafsa eller uttrycker plumpa saker om ens kropp, men det där var ju inte särskilt plumpt, eller ens otrevligt i mina öron. Han ville komma förbi, ursäktade sig samt passade på att vara lite trevlig också. Hade det varit bättre om mannen kastade sig förbi henne a la rugbytackling utan att säga ett ord? Kanske passa på att ge henne en lös lavett samtidigt som han bad henne dra in magen så han kom förbi och fram? Nä, jag skulle inte tro det.

Jag förstår inte när och varför det blev fel att komplimentera folk, själv tycker jag att det bara är trevligt. Så länge man är artig och har glimten i ögat kan jag aldrig tycka att sånt är dåligt eller förtryckande på något sätt alls. Som sagt, det är ju lite skillnad på hur man säger det. Jag hade kanske tyckt det var lite obehagligt om en främmande karl (eller kvinna för den delen) hade fällt nån hjärndöd kommentar om mina bröst eller min vikt eller min näsa osv osv helt apropå ingenting. Tafs hade jag heller inte accepterat, men en harmlös komplimang? Hur orkar man ens uppröras?

Jag förstår grejen, jag tycker heller inte att man ska kommentera någons kropp negativt utan anledning, men det tillhör ju faktiskt sunt förnuft. Jag tycker väl inte att det är riktigt helt okej att kommentera någons kropp positivt oombett heller men det är ju en jävla stor skillnad på ”Schyssta pattar! Ska vi dra hem och knulla?” och ”Ursäkta mig vackra fröken, får jag fresta med ett krikon?”. Ja, ni fattar. Timing osv.

Sen tycker jag att man ska ha i beräkning vad det är för en typ av person som fäller kommentarerna också, jag vet att tjejen som twittrade ovanstående rader en gång skrev ett blogginlägg om hur kränkt hon hade blivit av att en alkoholiserad, stinkande gubbe hade sagt att hon var snygg... Liksom, ja. Även om man tycker att det kan vara lite jobbigt så får man faktiskt ha lite överseende, det är ju samma sak när det gäller barn eller utvecklingsstörda eller folk med diverse sociala handikapp, som kanske inte riktigt fattar det där om hur man ska bete sig.


Skärp er. Sug åt er av kommentarerna istället så kanske ni slipper vara så tjuriga? Eller nej, förresten, hemska tanke. Det vore ju en för jävlig värld att leva i om folk faktiskt gick runt och var trevliga mot varandra...

2 kommentarer:

Malte Skogsnäs sa...

Vita kränkta cis-feminister finns överallt. Vad skulle han ha sagt? Flytta på dig, tjockis!

din mamma sa...

Haha, ja det kan man fråga sig..