2014-01-31

Femen, get out of my sight.

Jag har aldrig gillat Femen men nu det här sista är ju bara så övervidrigt att jag blir tokig. Jag vet inte hur jag ska blogga om det utan att sväva iväg i svordomar och att vara någorlunda vettig och konstruktiv (för tro mig, jag är så sjukt upprörd av den här grejen!) men jag gör ett försök.

Religionsfrihet är en mänsklig rättighet, och i Sverige står det ju till och med i grundlagen, det betyder alltså kort och gott att du får utöva din religion så länge du sköter det snyggt och inte bryter mot nån annan mänsklig rättighet. Sunt förnuft alltså. Det är INTE sunt förnuft att halvnaken springa in i på en högmässa kyrkan, insmetade i blod och skrika slagord, snarare extremt respektlöst och smaklöst.

Tycka vad man vill om abort, själv är jag varken för eller emot men alla har rätt till sin åsikt och jag tycker att det känns lika illa att stå och härja utanför en abortklinik som att rusa in i en kyrka och protestera, det senare nästan ännu värre eftersom det är i en FUCKING KYRKA (förlåt nu svor jag), dit människor går för att utöva sin tro, människor som kanske inte har nåt annat och människor som är där för gemenskap och för att finna frid och tusen andra anledningar. Barnfamiljer och åldringar och dessutom helt vanliga människor och ovanliga människor. Förmodligen en och annan "bov" också, men det hör inte hit. Jag kan, trots att jag inte är troende på något sätt, tycka att det känns skönt att kliva in i en kyrka just på grund av lugnet, och jag har känt mig lika välkomnad oavsett om jag tror eller inte.

Hursomhelst, Femen gjorde den där aktionen på grund av att abortlagen riskerar att skärpas i Spanien, av vad jag har förstått så ska det bara gå att göra abort i absolut nödfall, som vid till exempel våldtäkt eller av hälsoskäl och Femen hade alltså smetat in sig i blod för att på nåt sätt illustrera att kvinnor ibland dör ifall de gör olagliga aborter. Bara det är ju sinnessjukt smaklöst, och detta i kombination med att de visar brösten! Jag undrar lite hur fan de tänker? Tänker de alls? Om de nu vill stoppa den eventuella skärpta abortlagstiftningen i Spanien så får de väl kanske göra någonting mer konstruktivt än så? Att ge sig på en kyrka känns så oerhört lågt. Många tycker väl förmodligen att det var lågt av en av männen som befann sig på mässan att ta stryptag på en av kvinnorna också, men vad skulle han göra? Jag antar att han försökte mota bort henne på nåt sätt utan att behöva vidröra hennes nakna bröst (vid det här laget vet vi ju allesammans att hon skulle ha skrikit "VÅLDTÄKT!" pga brist på samtycke så att det var väl i ren självbevarelsedrift...) och då kändes väl halsen som ett lämpligt ställe att ta tag i. Har full förståelse för honom faktiskt.

Nä. Inte okej nånstans av Femen. Jag hade ingen respekt för dom förut, men nu är det riktigt illa. Jag brinner ju rätt starkt för en del frågor men att protestera på det här sättet oavsett vad det gäller finns inte ens i min värld. Skäms!

(Som en parentes tycker jag dessutom att den här galg-kampanjen på Facebook är oerhört löjlig. Kvinnor som poserar med galgar och texten "Aldrig mer!". Stackars förtryckta kvinnor som måste ha slitit ut så många foster med en rostig galge... Jösses.)

Inga kommentarer: