2014-01-21

Samtycker du?

Okej, om jag har fattat det rätt nu så innebär en samtyckeslag att allt sex som man inte tydligt säger "Ja!" till är en möjlig våldtäkt, att några som ska ligga med varandra tydligt måste säga att de vill ligga innan sexakt ska påbörjas och att syftet med lagen är att sätta mer press i rättegångar på den åtalade eventuella våldtäktsmannen än på offret. 

Förespråkarna för en samtyckeslag menar på att det inte ska leda till fler fällande domar, utan till minskade våldtäkter, och ja, det låter ju bra. Ingen gillar väl våldtäkter, sånt är ju rätt självklart.

Men jag är lite kluven, och det är ju en hemskt svår fråga, men jag ska försöka få ner några rader om vad jag tycker.

För det första så lever vi ju i en demokrati och för att demokrati ska funka så måste det finnas rättstrygghet och rättssäkerhet, vilket typ betyder att ingen oskyldig ska dömas och att alla ska vara skyddade från diverse brott och övergrepp samt att alla ska ha rätt att få en rättvis rättegång. Nåt sånt. (Nu är ju inte jag jurist så jag kan ju ha missuppfattat något, säg till i så fall!) Men är vi inte då alla oskyldiga tills motsatsen har bevisats? Med en samtyckeslag skulle vi alltså utgå från att den åtalade är skyldig till våldtäkt tills motsatsen bevisats, eller hur? Det ger mig lite dålig smak i munnen ärligt talat. Alla SKA vara oskyldiga tills motsatsen bevisats, oavsett brott, även om den åtalade är ett jävla svin.

En annan grej som slår mig är det här med sunt förnuft... Nu blir det väl ättestupan för mig men hur svårt kan det vara att tänka till lite? Ta lite eget ansvar? Framförallt, lär era barn att respektera sina medmänniskor samt att hålla huvudet kallt och att vara försiktiga. Följ inte med nån skummis hem kvart i tre på natten, ligg inte med den där som inte verkar vara så intresserad av dig eller som är stupfull bara för att DU är kåt, spela inga löjliga spel, ge fan i de där extra 4 drinkarna/ölen bara för att det är gott (och på det viset bli så karatefull att du inte vet vad du håller på med) och visa respekt. Tycker inte att det ska vara svårare än så, men det är det ju tyvärr. 

Dessutom, ord står ju fortfarande mot ord. Jag tror inte att det spelar nån större roll ifall mer tyngd läggs på att ställa frågor till den eventuella förövaren. Självklart är det jobbigt för ett våldtäktsoffer att behöva svara på obekväma frågor men i så fall är det ju lika jobbigt för en oskyldig våldtäktsåtalad att svara på frågor. Jag tror inte rättegångar är en dans på rosor för någon liksom, kanske låter hårt av mig men ja, livet är inte särskilt lätt. Mer stöd till våldtäktsoffren är enligt mig en mycket bättre grej än en samtyckeslag. Hellre 10 skyldiga som går fria än 1 oskyldigt dömd.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Jättebra skrivet! Tycker det är lika fel att felaktigt anklaga någon för våldtäkt som det är att våldta, tror lagen bara kommer leda till detta. Har du någon twitter som man kan följa?

din mamma sa...

Tack! Finns på Twitter som @dinmamma4ever, ska försöka få upp nån länk här på sidan nån dag snart.